Bilde hentet ifra fn.no

H&M og de tre dimensjonene

I dag er det stadig flere bedrifter som synliggjør ulike tiltak om ting de gjør for å bli en mer bærekraftig virksomhet. Stadig flere forbrukere er også veldig opptatt av produktene de handler inn er bærekraftig og tilfredsstiller de ulike dimensjonene: miljø, økonomi og sosial forhold. Bedrifter endrer sine forretningsmodell til en mer grønnvekst forretningsmodell og går fra en grå til en grønnere vekst.  Bærekraft har blitt en veldig viktig tema å forholdet seg til. Det er viktig å gjør det synlig som bedrift om hva som bli gjort for å hjelpe kloden vår.

De tre bærekraftige dimensjonene

Samarbeidet mellom de tre bærekraftige dimensjonene avgjøre om noe bærekraftig eller ikke.  

Slik bidrar H&M med de ulike bærekraftige dimensjonene.  

Miljø

Med tanke på dimensjonen om miljø har H&M gjort store endringer for å bli mer bærekraftige. Hennes & Mauritz har startet noe som de kaller for «bottle2fashion» der de resirkulere plastikkflasker til stoffet polyester som de lager klær i fra. Resirkulering er en av sentraltingene bedriften gjør for å få en bærekraftig produksjon.

Økonomi og sosiale forhold

Sosiale forhold handler om at alle mennesker får enn rettferdig grunnlag for et bra liv.  H&M har lenge blitt kritisert for dårlig arbeidsforhold. Arbeidsforhold der ansatte bak produksjonen av klærne ikke får den rettferdige lønnen de fortjener, men følge H&Ms group sine nettsider har de donert 1.3 millioner USD til «waterAid og redd barna.  Selv om bedriften har fått mye kritikk  for å ikke følge de tre bærekraftdimensjonene  har de informert om at de gjør en forskjell nå.

Kilder:

https://www.fn.no/tema/fattigdom/baerekraftig-utvikling
https://hmgroup.com/news/hm-foundation-backs-women-garment-workers-in-bangladesh/
https://www2.hm.com/no_no/baerekraft-hos-hm.html

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *